Har din Volkswagen / Audi / Skoda / SEAT börjat visa felkoder på partikelfiltret?
Ett partikelfilter-byte kommer aldrig lägligt och offerterna visar sällan under 20'000-25'000:- för byte av DPF. 

Symptom på att bilens dieselpartikelfilter börjar bli dåligt är i första steget att du får lampa i instrumentpanelen som varnar för att DPF är igensatt och behöver bytas. Gör man ingenting åt det kan det i nästa steg sätta bilen i s.k. limpmode, vilket innebär att det inte går att köra bilen snabbare än 30-50km/h tills felet är åtgärdat. Många gånger kan man dock rensa diesel partikel-filtret (DPF) på egen hand genom en tvingad regenerering och därmed förlänga livslängden på sitt partikelfilter.

I detta inlägg visar vi hur du med diagnostikverktyget OBDeleven Pro kan hålla koll på DPF, regenerera/rensa partikelfilter och även se om några felkoder uppstår samt radera dem.

OBDeleven stödjer i dagsläget både iOS & Android, men endast Audi / Volkswagen / Skoda / SEAT. Under 2021 väntas dock fler bilmodeller hamna på kompatibilitets-listan, med BMW och MINI först i ledet. 


Vad är partikelfilter och varför slits det?

Kortfattat är diesel partikelfilter ett filter som sitter i avgassystemet och ser till att rena avgaserna som släpps ut från en dieseldriven motor. Partikelfiltret är ett krav för dieselbilar och är något som ska kontrolleras vid den årsvisa besiktningen. Men även bilen har ett säkerhetssystem som ska förhindra dig från att kunna köra bilen med ett igensatt partikelfilter.  

Rengöra diesel partikelfilter Audi Volkswagen Skoda SEAT

Partikelfilter är en förbrukningsdel och något som ska bytas mellan 10'000 - 20'000 mil, en något diffus livslängd då det kan skilja flera år mellan dessa gränsvärden. Körstil men även underhåll påverkar livslängden på filtret och lyckligtvis finns det väldigt effektiva sätt att förlänga livslängden på sitt partikelfilter, så att man slipper byta det under hela bilens livslängd.

Den största anledningen till att partikelfiltret blir igensatt är att motorn får gå korta sträckor (läs stadskörning), detta bidrar till att motorn inte hinner komma upp i optimal temperatur innan den stängs av och därmed skapas sot som sätter sig i filtret. 

Det är därför partikel-filter problem oftast visar sig under vintertid. Motorn har då svårare än normalt att komma upp i temperatur vilket leder till att det bildas mer sot och varningslampan dyker upp i instrumenthuset.


Underhålla partikelfilter - regenerera DPF

Många gånger är det tyvärr först när varnings-lamporna börjar blinka i instrumenthuset som intresset kring diesel partikel filter (DPF) blir aktuellt, även i detta stadie går det givetvis att göra en "forced regeneration" som det kallas, men som allt annat lönar det sig att börja med detta redan innan problemet är framme.

Det, i särklass, mest effektiva sättet att öka livslängden på ett partikelfilter är att kontinuerligt "blåsa ut" den sot som samlas där. Det gör man lättast genom att via diagnostik starta en "tvingad regeneration av partikelfilter" i bilen som då innebär att kylningen stängs av för att tillfälligt tvinga upp temperaturen i partikelfiltret till drygt 650-700 grader. Vid dessa temperaturer rensas en del sot ut och filtret får lättare att släppa genom avgaserna.

Det är tyvärr inte möjligt att få filtret helt sotfritt, men att någon gång per halvår (beroende på körstil) utföra denna typ av regenerering av partikelfiltret gör väldigt stor skillnad och kan förlänga filtrets livslängd med flera år

Är det så att faran redan är framme när första regenereringen görs kommer det ändå ge goda resultat, men desto tidigare du börjar med service / regeneration av ditt partikelfilter desto större effekt kommer du se av det i form av livslängd. 

diesel partikelfilter rensa rengöra vcds vagcom obdeleven


Regenerering partikel-filter
Volkswagen / Audi / Skoda / SEAT

Att göra en regenerering utan att stänga av bilens kylning kommer inte göra någon större skillnad, detta för att bilen alltid aktivt motverkar värmebildning. Är filtret igensatt och bilen börjar varna för detta hamnar bilen i det som kallas limpmode, det innebär att bilens styrdon begränsar den från att köra snabbare än 30-50km/h, detta för att se till att bilen hamnar hos en verkstad snarast.

Första steget är att läsa av data från bilen för att se hur mycket sot som finns i filtret i dagsläget, detta för att ha något att jämföra med efter att regenerering utförts. Det gör vi genom att läsa av "Live data" och söka efter "Soot", du får då upp ett uppmätt värde i gram, vilket motsvarar nuvarande sotmängd i partikelfiltret.

OBDeleven VCDS VAGCOM partikelfilter Audi Volkswagen  Rensa partikelfilter Audi Volkswagen Skoda 


Regenerering startas via "Basic settings" i adress "01-Engine", och kan se lite olika ut från bil till bil. I vissa bilar går det att göra regeneration medan bilen körs, medan andra bilmodeller kräver att bilen är stillastående då man rensar partikelfiltret. Vid ny avläsning av sotmängden efter att partikel filtret regenererats bör då mängden sot minska och filtret är således rensat på det som går att rensa ur.

Nedan följer en snabb video på hur man läser av sotmängd och aktiverar regenerering av diesel partikel-filter i Volkswagen med OBDeleven.

Kommentarer (0)

Inga kommentarer att visa

Ny kommentar

Vi använder cookies för att förbättra ditt besök hos oss. 
Läs om hur vi värnar om din integritet här.