Denna hemsida drivs av Eftermontering i Karlstad AB (nedan kallat "eftermontering/vi/vår/oss"). Som användare av denna webbplats (nedan kallad "du/ditt/dig/kund/köpare") godkänner du att all användning av denna webbplats, inklusive alla transaktioner, omfattas av villkoren nedan.
§ 1 Generellt1.1 Eftermontering förbehåller sig rätten att ändra dessa villkor när som helst. Sådana ändringar träder i kraft när de publiceras på hemsidan och det är ditt ansvar att läsa villkoren i varje enskilt fall då du använder webbplatsen. Via din fortsatta användning av denna webbplats accepterar du villkoren.
1.2 Om du inte är en konsument, bekräftar du att du har befogenhet att representera företaget för vars räkning du använder denna webbplats.
1.3 När du använder våra tjänster bör du läsa all information avseende dessa eftersom informationen ger dig vetskap om hur tjänsten används och eventuella särskilda villkor.
1.4 Vissa tjänster på hemsidan kommer kräva registrering och för fortsatt tillgång till dessa tjänster kommer det krävas en godkänd inloggning via användarnamn och lösenord ("Användarinformation"). Den information du lämnar på denna webbplats måste vara korrekt och fullständig. Alla lösenordsdetaljer kan när som helst återkallas, de är endast för ditt privata bruk och får inte överlåtas till någon annan och måste hela tiden behandlas konfidentiellt. Om du misstänker missbruk eller om du har några frågor kring dina lösenordsdetaljer, kontakta oss omedelbart. [Tillbaka till början]
§ 2 Orderprocess2.1 Lägg artiklar du önskar köpa i varukorgen genom att klicka på knappen "Lägg i varukorg". Vill du lägga till fler produkter till order, kan du gå tillbaka till butiken för att addera ytterligare artiklar innan du navigerar till kassan genom att klicka på ”Varukorg” längst upp till höger på skärmen, och därefter på ”Kassa”. I kassan anges fakturering- & leveransadress samt önskad betal- & fraktmetod. Granska din varukorg och slutför beställningen genom att klicka på ”Slutför”. När du har klickat på ”Slutför” skickas en bekräftelse via e-post med information om de varor du beställt samt en kopia på våra köpevillkor. Skulle det finnas skillnader mellan beställningsbekräftelsen och köparens order, ska köparen utan dröjsmål kontakta Eftermontering.
I samband med att din order skickas kommer en leveransbekräftelse via e-post skickas till dig.
2.2 Vi sparar inte detaljerade upplysningar kring din order åt dig på hemsidan, därför bör du själv skriva ut informationen för eventuellt framida bruk.
2.3 Vi erbjuder följande betalningsmetoder via Svea ekonomi:
[Tillbaka till början]
§ 3 Leverans3.1 Leveransinformation
Leverans av lagervaror sker normalt inom 1-7 arbetsdagar. Vi använder främst PostNord som fraktbolag. Om flera paket ska skickas, kan det av logistiska orsaker hända att samtliga paket inte levereras samtidigt eller på samma sätt. Beroende på varornas vikt/dimension, kan även andra fraktbolag användas. För försändelser som levereras till fraktombud krävs giltig legitimation för uthämtning. Försändelser förvaras normalt hos fraktombud i 7 arbetsdagar och går sedan i retur till Eftermontering. Ej uthämtad försändelse betraktas ej som nyttjande av ångerrätten och kund debiteras då de kostnader som beställningen medfört. Vi bär enligt Lagen om distansavtal (2005:59) ansvaret för leveransen hela vägen till dig. Om du valt en transporttjänst där din beställning lämnas utanför dörren eller i din brevlåda, ansvarar du själv för paketet från och med att transportören/chauffören har lämnat paketet. Du som kund ansvarar för att fylla i rätt leveransuppgifter vid beställning. Tänk även på att ditt namn måste stå på brevlådan, dörren eller i trappuppgången, för leverans till brevlådan eller hemleverans. Vid köp av express-frakt prioriteras hantering av försändelsen och skickas normalt ut inom 1-24h från lagd beställning. Viss försening kan dock uppstå, främst i anslutning till helgdagar. 3.2 Eftermontering strävar alltid efter att leverera varor inom beräknad tidsram, men förseningar kan uppstå på grund av oförutsedda omständigheter. Eftermontering skall ej hållas ansvarig för direkta eller indirekta kostnader som kan uppkomma pga. leveransförsening.
3.3 Eftermontering bär enligt Lagen om distansavtal (2005:59) ansvaret för leveransen hela vägen till dig. Om du ej meddelat särskilda önskemål på leverans i samband med beställning och din försändelse lämnas utanför dörren eller i din brevlåda, ansvarar du själv för paketet från och med att transportören/chauffören har lämnat paketet.
3.4 Skada eller förlust av gods skall skriftligen reklameras till transportören i samband med mottagande. Detta görs innan varan signeras om möjligt, och alltid innan varan skickas i retur till Eftermontering i Karlstad AB. Efter avklarat ärende hos transportör ersätts produkten mot ny vara. I de fall varan levereras med synliga skador till ombud rekommenderas att ej hämta ur försändelsen utan istället anmäla skadan till det aktuella fraktombudet och kontakta Eftermontering.
[Tillbaka till början]
§ 4 Betalning4.1 I samband med mottagen beställning kommer din beställning att behandlas. Varans tillgänglighet är avgörande för behandlingen och i händelse av att Eftermontering inte kan leverera varor, kommer kund att informeras om detta snarast och köpet krediteras.
4.2 För kunds säkerhet, kan Eftermontering komma att bekräfta namn, adress och annan personlig information angivits i beställningen mot lämpliga tredjepartsdatabaser. Genom att acceptera dessa villkor, godkänner du att sådana kontroller genomförs. Vid utförande av dessa kontroller, kan personlig information som du angivit vidaresändas till ett kreditvärderingsinstitut eller liknande, som kanske registrerar och lagrar denna information. All information som delas med Eftermontering kommer att behandlas säkert och i enlighet med personuppgiftslagen.
4.3 Pris som betalas är det pris som visas på webbplatsen vid tidpunkt för beställningen, med följande undantag: Eftermontering strävar efter att alla priser på webbplatsen är korrekta. Om fel uppstår, kommer kund att informeras så fort som möjligt, och ge dig möjlighet att antingen ombekräfta din beställning till rätt pris eller avbryta den. Om kund inte kan nås, kommer ordern att annulleras.
4.4 Äganderätten till samtliga objekt som beställs via eftermontering.se, övergår till kund vid leverans av varorna och i samband med erhållen betalning.
4.5 Priser anges i vald valuta och inkluderar moms (i enlighet med gällande momssatser) vid beställning inom EU, men exklusive porto (om inte annat uttryckligen anges).
4.6 Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank.
För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig här eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
[Tillbaka till början]
§ 5 ÅngerrättPrivatkonsumenter har en lagstadgad 14 dagars ångerrätt.
5.1. Ångerrätt
Vid köp av varor per telefon, internet eller liknande, har köparen 14 dagars ångerrätt. Ångerfristen börjar gälla från dagen varan mottagits. För att använda denna rätt, skall köparen inom 14 dagar efter mottagandet av varan ha informera säljaren skriftligen att denne kommer att använda sig av ångerrätten. Därefter ska köparen inom 10 dagar returnera varorna.
För att nyttja ångerrätten skall varan mottas av Eftermontering i samma skick som vid överlämnandet. Om objektet inte återlämnas i samma skick, förbehåller sig Eftermontering rätten att göra värdeminskningsavdrag på det belopp som ska återbetalas.
Detta innebär att konsument kan ångra ett köp, trots att produkten har använts. En produkt anses vara använd om den brukats utöver vad som är möjligt att testa produkten i en fysisk butik. Om produkten använts, görs en bedömning av till vilket pris produkten kan säljas vidare. Bedöms varan ha förlorat sitt värde, har kunden inte rätt till återbetalning.
Värdeminskning av returnerad produkt beräknas enligt följande
Kategori Beskrivning Värdeminskning Retur av produkt utan tillhörande emballage ➔ 100SEK - 350SEK Repor, bucklor eller andra synliga skador. ➔ 10% - 75% Modifierad, öppnad eller annan ändring av produkt. ➔ 50% - 100% Varor där plombering brutits. ➔ 100% Digitalt innehåll/ mjukvara/kodning T.ex vid nyttjande av PDF- dokument eller programvara. ➔ 100% Artikel anpassad för specifik bil T.ex kit som beställs specifikt för en bilmodell. ➔ 10% - 25% Vara som omfattas av ångerrätt Retur inom ångerperiod i oförändrat skick. ➔ 0% Vara som omfattas av ångerrätt Returnerad efter ånger- period, oförändrat skick ➔ 50% - 100% ➔ 20% - 100%
Ångerrätten gäller ej beställningsvaror/specialbeställningar eller programvara. Vid ånger av ej lagerförd vara, specialtillverkad produkt eller order, återbetalas 90% av varans värde i form av tillgodo-kvitto eller 75% av varans värde via banköverföring. Meddelad ånger inom 3 timmar från lagd beställning makuleras och återbetalas till 100% via bank.
Gällande digitalt innehåll återfinns undantag i 2 kap. 11 § Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Enligt bestämmelsen omfattas ej produkter som innehåller digitala filer som levereras på något annat sätt än på ett fysiskt medium av ångerrätten. Detta inkluderar programvaror, installationsmanualer och annat digitalt innehåll som tillhandahålls av Eftermontering.
5.2. Ansvarsfull returnering
Vid nyttjande av ångerrätt måste varan returneras i originalförpackningen eller motsvarande skyddsförpackning.
Avsaknad av eller otillräcklig emballering av en returvara kan leda till skador under returtransport, vilket kan resultera i en värdeminskning. Till följd av detta kan därför kund, baserat på en bedömning av Eftermontering, komma att krediteras ett mindre belopp som motsvarar försämringen.
Skador orsakade av bristfällig förpackning kan leda till att kundens rättigheter förfaller.
Att returnera varan
Eftermontering rekommenderar att kund i samband med bokning av returfrakt mottar någon form av intyg på att varan har returnerats, exempelvis ett spårningsnummer eller kvitto.
Eftermontering tar inte emot returer som skickas till ombud, som postförskott eller utan porto. Det är köparens skyldighet att se till att varan skickas till returadressen. Returer måste skickas med utkörning till adressen. Möjlighet till förbetald fraktsedel ges via returhanteraren och rekommenderas för att underlätta retur.
Inkludera ifyllt returformulär eller motsvarande där ordernummer och kunduppgifter framgår.
För att underlätta korrekt hantering av retur (då utbudet på eftermontering.se omfattar produkter av olika karaktär och omfattas av olika villkor) rekommenderas att ett returärende skapas via returhanteraren innan retur av vara.
Vid skapande av ett returärende instrueras kund via e-post med vidare instruktioner gällande returen.
5.3. Ekonomi
Vid nyttjande av ångerrätten står kund för returfrakt.
Eftermontering återbetalar normalt varor inom 14 dagar från mottagen retur. Eftermontering har rätt att avvakta med återbetalning till dess att produktens skick har undersökts. Återbetalning sker via samma betalningsmetod som vid det ursprungliga köpet.
5.4. Returblankett
Returblankett & returadress återfinns här men skickas även via e-post då ett ärende skapas via returhanteraren Blanketten fylls i och inkluderas i returen.
[Tillbaka till början]
§ 6 Reklamationsrätt6.1 Reklamation
Är varan du köpt av oss skadad eller trasig rekommenderas att kund kontaktar Eftermontering snarast. Kund har 3 års reklamationsrätt vid köp på www.eftermontering.se. Det innebär att kund antingen kan få en reservdel till varan, få varan utbytt eller återbetalning – och i vissa fall en prissänkning - beroende på den specifika situationen.
Vid eventuell tvist följer Eftermontering Allmänna Reklamationsnämndens (www.arn.se) rekommendation. Allmänna reklamationsnämnden Besöksadress Kungsholmstorg 5 Box 174, 101 23 Stockholm
Det är naturligtvis ett krav att klagomålet är berättigat och att fel/skador inte orsakats av felaktig användning eller annan vårdslös användning.
I samband med reklamation ber Eftermontering normalt kund att så detaljerat som möjligt beskriva problemet samt sända illustrerad dokumentation av problemet, då Eftermontering i många fall kan vägleda eller tillhandahålla reservdelar som kan avhjälpa fel/skada utan att behöva returnera produkten.
6.2 När ska varan reklameras?
Kund måste inom skälig tid efter det att fel upptäckts meddela Eftermontering. Om reklamation sker inom två månader räknas det, enligt konsumentköplagen, som inom skälig tid. Enligt lag är det under de första 6 månaderna upp till säljaren att bevisa att felet inte funnits från början. Efter 6 månader ligger bevisbördan istället på konsumenten. Reparation eller utbyte av produkt ger ej upphov till förlängning av reklamationstid.
6.3 Fraktkostnader
Vid fall av reklamation, sänder Eftermontering en förbetald fraktsedel till kund eller återbetalar fraktkostnad (69SEK) vid godkänd reklamation.
Skulle produkten uppvisa tillverkningsfel som inte visat sig förrän delen är monterad eller t.ex. lackerad, ersätts ej lackering, montering eller andra kostnader än produktens. Det åligger köparen att produkten testas i den aktuella bilen innan slutgiltig montering för att undvika sådana kostnader.
6.4 Undersökningsavgift
Vid åberopande av reklamation där problemet orsakas av kringutrustning, handhavande fel eller faktorer andra än från produkt levererad av Eftermontering, debiteras undersökningsavgift. Produkt där felet ej går att återskapa eller koppla till den levererade artikeln återsänds och felsökningsavgift á 350:-/h debiteras.
[Tillbaka till början]
§ 7 Rättigheter7.1 Du godkänner och accepterar att alla upphovsrättigheter, varumärken samt alla andra immateriella rättigheter i det material och/eller innehåll som görs tillgängligt på denna webbplats, tillhör och förblir våra eller våra licensgivares egendom. Det är endast tillåtet att använda detta material med ett skriftligt tillstånd från oss eller våra licensgivare.
7.2 Du godkänner och accepterar att materialet och innehållet på denna webbplats är till för ditt personliga, icke – kommersiella, bruk och att du endast tillåts ladda ner material och innehåll med avsikt att använda denna webbplats. Du accepterar även att all annan otillåten användning av materialet och innehållet på denna webbplats är strängt förbjudet och godkänner du inte kommer att (och medger att du inte kommer hjälpa någon tredje part) kopiera, reproducera, överföra, publicera, visa, distribuera, kommersiellt utnyttja eller skapa bearbetningar av sådant material och innehåll. [Tillbaka till början]
§ 8 Ansvar och ersättning8.1 Villkoren varken begränsas eller bortfaller i fall av bedrägeri eller bedrägligt förfarande eller i händelse av att enligt gällande lag inte är tillåtet att exkludera, begränsa eller försöka exkludera eller begränsa vårt ansvar.
8.2 Med förbehåll till avsnitt 7.1 ovan, kommer Eftermontering vidta lämpliga åtgärder för att kontrollera riktigheten av informationen på webbplatsen. Däremot garanteras inte, varken uttryckligen eller underförstått, lagstadgade eller på annat sätt, att innehållet eller tillgängligheten på denna webbplats kommer att ske snabbt eller felfritt. På grund av webbplatsens öppna karaktär och möjligheten att fel kan ha uppstått vid lagring och överföring av digital information, kan vi inte garantera riktigheten och säkerheten för den information som överförs eller erhålls genom denna webbplats. Vi kan inte heller garantera att den är fri från virus eller buggar. Eftermontering är inte ansvarig för din förlust av innehåll eller material som laddats upp eller skickats via webbplatsen, och Eftermontering tar inget ansvar för förlust eller skada i samband med tillförlit på material eller information som finns på webbplatsen.
8.3 Med förbehåll till avsnitt 7.1 ovan, och förutom vad som uttryckligen anges i dessa villkor när det gäller eventuella ersättningar och garantier, så lyder Eftermontering under tillämplig gällande lag.
8.4 I förbehåll till avsnitt 7.1 kommer Eftermontering inte ansvara för ekonomiska förluster (inklusive, men inte begränsat till, förlust av intäkt, data, vinst, kontrakt, affärer, förväntade intäkter, goodwill eller rykte), eller annan direkt eller indirekt förlust.
8.5 I förbehåll till avsnitt 7.1 ska Eftermonterings totala ansvar, om inte annat anges uttryckligen i dessa villkor, rörande en produkt som förvärvats på denna webplats, begränsas enbart till priset för köp av nämnda produkt.
8.6 Eftermontering kommer att vidta lämpliga försiktighetsåtgärder för att hålla information gällande din beställning och betalning säker, och såvida de inte är oaktsamma, kan de inte hållas ansvariga för eventuella förluster som uppstår till följd av obehörig åtkomst till din information.
[Tillbaka till början]
§ 9 Diverse bestämmelser9.1 Kontraktet kommer att styras av Svensk lag och eventuella tvister att lösas vid domstolar i Sverige. Svenska är det enda språk som erbjuds för ingång i avtalet.
9.2 Vid osäkerhet skall installation av produkter från eftermontering.se utföras av utbildad & kvalificerad/auktoriserad personal. Säkerhetsanordningar eller annat som kan påverka din körsäkerhet/orsaka olyckor får under inga omständigheter modifieras. Eftermontering överlåter ansvar till köpare gällande garanti/villkor från biltillverkare för kunds egendom/bil.
9.3 Monteringsanvisningar finns tillgängliga på utvalda produkter samt utvalda språk, kontakta Eftermontering innan köp vid särskilda önskemål.
9.4 Eftermontering ansvarar inte för eventuella dröjsmål eller ageranden i strid med någon av de skyldigheter som anges i dessa villkor, om det orsakats direkt eller indirekt av omständigheter utanför vår kontroll.
9.5 För att ge ökat värde för våra kunder, innehåller vår webbplats länkar till andra webbplatser. Sådana länkar tillhandahålls endast i informationssyfte och vi har inte någon kontroll över innehållet eller materialet på dessa webbplatser. Därför ska vi inte anses ansvariga för eventuella skador eller förluster till följd av användning av dessa.
9.5 Vid montering via OEM-eftermontering bokas tiden genom att slutföra beställning av delar/offert via webbutiken, kund kommer därefter att kontaktas när delarna finns redo för installation hos verkstaden. Vid köp av montering väljs med fördel faktura som betalsätt. Faktura utfärdas då i samband med utförd montering.
Avgiftsfri avbokning av installation görs senast 3 arbetsdagar innan avtalad tid för montering.
Vid utebliven montering pga. bilen ej finns verkstaden tillhanda på den avtalade tiden för installation utgår avbokingsavgift på 20% av den offerterade kostnaden för arbetet. Vidare utgår även kostnad för artiklarna enligt § 5 .
9.6 Vid beställning av fjärrtjänst/kodning via fjärrdator gäller:
Avgiftsfri avbokning av fjärrkodning accepteras innan utskick av utrustning. Vid avbokning efter utskick debiteras frakt- & hanteringskostnader (244:-).
Vid beställning av kodning som ej går att utföra pga. felbeställning, debiteras frakt-, hantering & felsökning (344:-).
Vid försenad kodning pga. bilen ej finns tillhanda vid leverans av utrustning utgår förseningsavgift á 420:-/dygn. Vid utebliven retur av fjärrdator debiteras från 19980:- ex. moms.
[Tillbaka till början]
§ 10 Utomrättslig tvistlösningEU-komissionen erbjuder en onlineplattform (ODR-plattformen) för tvistlösning. Plattformen kan nås via följande länk: //ec.europa.eu/consumers/odr/ . Om kunden är bosatt i EU har denne möjlighet att använda sig av utomrättslig tvistlösning, vid tillfälle av problem i samband med något kunden köpt på nätet. Vi är skyldiga att informera kunden om ODR-plattformens existens och i sammanhanget även vår e-postadress: info@eftermontering.se .
§ 11 International ordersWe offer international shipping using Swedish PostNord. Orders are normally handled within 7 days and parcels are delivered within 7-28 days depending on destination.
All parcels are sent from Sweden, without tracking or insurance. If you wish to add tracking & insurance to your parcel, add this to your order by also purchasing insurance (link) . You will be notified by email with your tracking ID once your parcel have been shipped.
Accepted payment method for international orders are direct payment via debit and credit card.
Return-label is not included, please contact us via e-mail before ordering if you are unsure about which products will fit your car.
Juridisk enhet Eftermontering i Karlstad AB Skårevägen 63 653 50 Karlstad Org.nr: 556986-1882 Tel: 054-523737
[Tillbaka till början]