Vid en uppgradering från andra generationens radioenheter (RCD-300, RCD-500, RNS-300, RNS-500) till tredje generations radio/navigator (RCD-310, RCD-510, RNS-310, RNS-510) behöver man hålla koll på CAN-bus version/mjukvara för att lyckas med en problemfri installation. I detta inlägg går vi genom de saker du behöver tänka på vid uppgradering av radio / navigator i bilar tillverkade innan 2007/2008.


Vad är CAN-bus?

CANBUS i Audi, VW, Skoda, Seat

CAN-gateway är det styrdon som knyter samman samtliga styrdon i bilen och skapar dess nätverk. CAN-bus är signalerna som passerar via CAN-gateway och sammankopplar tex. motorstyrdon, parkeringssensorer, GPS, ABS, dragkrok mm. I nya bilar går en stor mängd datasignaler in och ut genom CAN-gateway och därav är detta ett styrdon som kräver extra varsamhet vid hantering. Modiferad mjukvara, skarvar och osäkrade anslutningar etc. till CAN-gateway kan skapa felkoder som nyare CAN-bus nätverkt kan ta stor skada av. Vi har sett det för många gånger med stora reparationskostnader som följd, eftersom CANbus enda jobb är att skicka information kors och tvärs är en felkodad CAN-gateway rena mardrömen för övriga styrdon i bilen, notera att dessa felkoder sällan syns i färddatorn.


Vilka problem kan uppstå om jag bortser från CAN-bus uppdatering?

Problemet som kan uppstå vid en uppgradering från gen. II till gen.III radioenhet är viloläget som Volkswagen införde i samband med de nyare radio-/navigationsenheterna. De äldre radioenheterna har dessvärre inget sätt att tolka de CAN-bus signaler som infördes i samband med viloläget och därmed stängs aldrig radion av, trots att skärmen kan släckas.

Detta resulterar i sin tur till att batteriet snabbt töms ur. De nyare tredje-generations enheterna stängs normalt av efter ca 15-20 minuter efter att man låst bilen och det är just denna funktion andra generationens enheter saknar.
Bytet av CAN signaler skedde vid modellår 2008 på de flesta bilarna med PQ35/PQ46 plattform. 


Lösning på problemet?

1) Interface som tolkar signalerna till radio / navigator. Den absolut smidigaste lösningen är att installera ett interface, Polar BT, som tar just dessa signaler och uppdaterar/tolkar de signaler som uteblir vid uppgradering av radio/GPS. Detta är en enkel lösning som inte kräver någon omkodning av bilen där interfacet automatiskt "översätter" alla äldre signaler för att kommunicera rätt med. PolarBT lämnar inga felkoder och fungerar endast som "översättare" av gamla och nya signaler. Installationsprocessen är enkel och tar endast några minuter, efter installation av PolarBT möjliggör dessutom framtida uppgraderingar till nyare bluetooth handsfree system. 

2) Nergradera mjukvara (gäller endast RNS-510). Detta alternativ medför tyvärr att man missar ett flertal funktioner i RNS-510 då det innebär att man går tillbaka till mjukvara utvecklad redan 2006/2007 för RNS-510. Alla mjukvaror i RNS510 under version 2660 är gjorda för äldre CANbus signaler. Modiferade mjukvaror är dock inte att rekommendera då de kan ställa till det ytterligare dels i RNS-510 men även i övriga styrdon.

3) Uppgradera CAN-gateway i bilen (kräver avancerad kodning). Byte av bilens befintliga CAN gateway mot en nyare version ger liknande resultat som alternativ 1).



Kommentarer (0)

Inga kommentarer att visa

Ny kommentar