- Audi
- 20402 visningar
- 7 kommentarer
Till skillnad från t.ex Audi A6 / A7 4G där MMI navigation+ vart ett krav för CarPlay (dvs. det största radio/navigations-tillvalet) har nu många nyare bilmodeller från bl.a. Audi & Volkswagen fått CarPlay / Smartphone interface / Appconnect som standardutrustning. Däremot har få bilmodeller ännu fått trådlös CarPlay funktion, vilket innebär att man fortfarande behöver ansluta telefonen via USB-kabel till bilen för att kunna använda CarPlay / Android Auto.
iPhone har sedan 2015 & iOS 9 haft stöd för trådlös CarPlay, det har dock tagit bilindustrin drygt 5 år att börja implementera funktionen i deras radiosystem. Många av oss har dock kommit att vänja oss vid den fantastiska CarPlay funktionen, även om USB-kabeln är ett störningsmoment som många hade föredragit att slippa.
Även om de allra senaste bil-modellerna som introducerats under 2020 fått trådlös CarPlay som ett tillval är det fortfarande många modeller som rullar ut ur fabrikerna utan möjlighet att kunna använda CarPlay trådlöst.
re-STREAM APP vs. C2A
Produkten från re-STREAM en lösning att erbjuda för att fylla avsaknaden av trådlös CarPlay i bilarna. En USB dongel som helt enkelt ansluts till bilens CarPlay kompatibla USB-uttag, denna dongle ger därefter möjlighet att ansluta trådlöst till telefonen och således ge bilen trådlös CarPlay när det egentligen var tänkt att endast fungera trådburet.
Produkten har nyligen fått en uppdatering och i samband med detta även bytt namn från re-STREAM APP till re-STREAM C2A vilken alltså är andra generationens hårdvara. Förutom de synliga skillnaderna på skalet stödjer den nya re-STREAM C2A löstagbar USB-kabel, vilket möjliggör för bilar med endast USB-C anslutning att ansluta enheten genom att helt enkelt använda en USB-C till USB-C kontakt mellan re-STREAM C2A och bilen.
re-STREAM C2A dataöverföring (5.8GHz vs. 2.4GHz)
Den största nyheten med nya generationen re-STREAM APP är dock det nya sättet att överföra data. re-STREAM C2A stödjer till skillnad från andra enheter 5.8GHz frekvens för data-överföring, istället för 2.4GHz. Detta betyder avsevärt snabbare och stabilare anslutning mellan telefon och bil, som i sin tur innebär mindre fördröjningar och bättre anslutning. Nedan följer en jämförelse mellan överföringshastigheterna på 2.4GHz respektive 5.8GHz.
Frekvens | Överföringshastighet | |
re-STREAM C2A | 5.8GHz | 1300-1500MB/s |
Andra | 2.4GHz | 400-600MB/s |
Demo / test re-STREAM C2A Gen 2
Kompatibilitet trådlös CarPlay adapter
re-STREAM C2A är testad och har bekräftad kompatibilitet med nedanstående bilmodeller. Listan uppdateras kontinuerligt och mjukvaran uppdateras ständigt för att stödja fler och fler bilmodeller. Saknas din bilmodell i listan betyder det dock inte att adaptern ej fungerar i er bil, däremot har den inte testats i bilmodellen ännu.
- Acura 2017-2020
- Alfa Romeo 2018-2020
- Audi
- A3, A4, A5, A6, A7, Q2, Q7, R8, TT (2017-2019)
- Q5 (2018-2019)
- e-tron, Q8 (2019)
- Bentley 2017-2020
- Borgward
- BX3, BX4, BX5, BX6 (2017-2019)
- Cadillac
- AT, CTS, CT6, ESV, XTS (2016-2019)
- ELR (2016)
- XT4 (2019)
- XT5 (2017-2019)
- XT6 (2020)
- Chevrolet
- Colorado, Corvette, Cruze, Impala, Malibu, Sail, Silverado, Spark, Suburban, Tahoe, Volt (2016-2019)
- Cavalier (2016-2017)
- Aveo, Bole EV (2017-2019)
- Chrysler 2017-2020
- Citroen
- Aircross, Berlingo Multispace, C3, C4, C4 Picasso, C5, C5 Break, C6, Dispatch, Jumpy, Spacetourer (2016-2019)
- C3 Aircross, C3-XR, C4 Cactus, C4-L, C4-Lounge, C4 Spacetourer, C-Elysee, C-Quatre (2017-2019)
- Berlingo, C5 Aircross (2018-2019)
- Dodge 2017-2020
- Ferrari 2016-2020
- Ford
- Explorer (2017-2020)
- EcoSport (2018-2019)
- C-MAX, Edge, Escape, Expedition, F-150, Fiesta, Flex, Focus, Fusion, Taurus, Transit, Mustang, Super Duty (2017-2019)
- Support for SYNC3 systems
- Genesis 2017-2020
- GMC 2016-2019
- Holden 2016-2019
- Honda 2016-2020
- Notera! Radioenheter med Android 4.2.2 bekräftade (Civic, CR-V, HR-V).
- Hyundai
- Genesis (2015-2016)
- Azera (2015-2018)
- Sonata (2015-2019)
- Elantra GT (2016-2018)
- Sante Fe (2017-2018)
- i10, i30, i40, Tuscon, Veloster (2016-2019)
- Elantra, Ioniq, Kona, Santa Fe Sport (2017-2019)
- Accent, Santa Fe XL (2019)
- Palisade (2020)
- Jeep 2017-2020
- Compass (2017-2019)
- Gladiator (2020)
- Grand Cherokee, Renegade, Wrangler (2018-2019)
- Kia
- Soul (2014-2019)
- Optima, Optima Hybrid, Sedona, Sedona EV (2015-2019)
- Forte Koup, Forte 5, Forte, Sorento, Sportage, Cadenza, Niro, Optima Plug-In Hybrid (2017-2019)
- Niro Plug-In Hybrid, Stinger (2018-2019)
- Telluride (2020)
- Lexus 2019-2020
- Lincoln SYNC3 2017-2020
- Mercedes-Benz
- A, B, CLA, CLS, GLA, GLE, E Cabriolet, E Coupe (2016-2019)
- E, GLS, SL (2017-2019)
- GLC, S (2018-2019)
- C (2018-2019)
- MBUX stöds ej i dagsläget.
- Maserati
- Ghibli, Levante, Quattroporte (2017-2019)
- GranCabrio, GranTurismo (2018-2019)
- Mazda
- Mazda 3, 6, CX-5 (2018-2020)
- CX-8, CX-9 (2019)
- CX30 (2020)
- Mitsubishi
- Outlander (2020)
- Opel 2016-2019
- Peugeot 2017-2019
- Porsche
- 718, 911, Panamera, Macan, Cayenne (2017-2019)
- RAM 2018-2020
- Renault
- Clip, Espace, Kadjar, Megane, Scenic, Grand Scenic, Talisman (2017-2019)
- Koleos, Fluence (2018-2019)
- Twingo, MK4 GT205 (2019)
- Seat
- Alhambra, Ibiza, Leon, Toledo (2016-2019)
- Ateca (2017-2019)
- Skoda
- Fabia, Rapid, Superb, Yeti (2016-2019)
- Octavia (2016-2020)
- Subaru 2017-2019
- Toyota
- Avalon, Corolla, Camry, RAV4, Sienna (2019)
- 4Runner, Sequoia, Supra, Tacoma, Tundra, Yaris (2020)
- Vauxhall 2016-2019
- Volkswagen
- CC (2016-2018)
- Fox (2016)
- Amarok, Beetle, Caddy, California, Caravelle, e-Golf, Vos, Golf, GTI, Jetta, Lamando, Multivan, Passat, Polo, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touran, Transporter (2016-2019)
- Atlas, Crafter, CrossFox, Gol, Saveiro, Voyage (2017-2019)
- Volvo
- XC90 (2016-2019)
- XC60 (2018-2019)
- S90, V90 (2017-2019)
- V60, XC40 (2019)
Kommentarer (7)
Ny kommentar